Het verhaal van Matthias Schipaanboord

Accountmanager Matthias Schipaanboord

Matthias begon al jong bij Autocentrum Van Vliet. Hij was 13 toen hij elke dag direct uit school naar de zaak kwam. Even snel zijn huiswerk maken en daarna meteen door met werken. Auto’s wassen of meehelpen in de showroom. Hoe is het hem sindsdien vergaan?

Wow, jij wist al heel jong wat je wilde doen!

Jazeker! Ik heb een grote liefde voor auto’s én ik hou ervan om met mensen om te gaan. Het verkoopvak bij een autobedrijf is dus een supercombinatie voor mij. Direct na mijn mbo-opleiding kreeg ik een contract aangeboden. Als autoverkoper, ik was 16 toen. Net als mijn tweelingbroer trouwens. We begonnen tegelijk bij Autocentrum Van Vliet. Heel leuk!

En ben je altijd bij het verkoopvak gebleven?

In principe wel. Al ben ik nu geen autoverkoper meer, maar accountmanager. Ik werk nog steeds voor de afdeling Verkoop, maar dan puur voor de zakelijke markt. De nadruk ligt daarbij meer op het bouwen van relaties met ondernemers. In de zomer van 2024, ik was toen 22, ben ik overkoepelend accountmanager geworden voor twee van onze vestigingen.

Wat zijn je belangrijkste taken in die functie?

Relatiebeheer en advies. Stel, een ondernemer komt met een vraagstuk naar mij. Zoals: moet ik nu wel of niet overschakelen naar elektrische bedrijfswagens? Dan is het mijn taak om hem eerlijk en oprecht te adviseren over alle plussen en minnen. Alleen dan kan hij zelf een overwogen keuze maken. En hebben wij er allicht een trouwe klant voor het leven bij.

Hoe heb je al die carrièrestappen kunnen zetten?

Autocentrum Van Vliet is een loyale werkgever die 100 procent achter zijn personeel staat. Als je laat zien dat je meer wilt, is daar ruimte voor. Voordat ik accountmanager werd, heb ik een interne traineeshop gevolgd van vijf maanden. Maar ik leer ook veel van mijn collega’s. De beste tip die ik ooit kreeg? Doe iets verrassends voor je klanten, dan onderscheid je je. 

Kun je een voorbeeld geven van zoiets verrassends?

Zeker! Laatst stond ik met een collega op een zero-emissie-event. Toen het einde naderde, hadden we nog maar één ondernemer gesproken. Maar het tij keerde bij een biertje. We raakten zomaar aan de praat met een groep mensen. Wat bleek? Ze hadden drie bussen nodig! Die hebben we onlangs mogen afleveren. Met een grote persoonlijke taart erbij!

Ik was op mijn dertiende al autowasser.
Matthias Schipaanboord, accountmanager