Folkert kent Van Vliet Autogroep van binnen en buiten. Net als de vele panden die hij als facilitair manager heeft leeggehaald, verbouwd en opnieuw heeft ingericht. Hoe is het om verantwoordelijk te zijn voor alle facilitaire veranderingen die het bedrijf doormaakt?
Vertel, hoe is het om in jouw schoenen te staan?
Heel druk! Als ik terugkijk op wat ik allemaal voor elkaar heb gekregen, denk ik weleens: wat een gekkenwerk. Wij faciliteren verbouwingen, overnames en verhuizingen. Op een manier die past bij Autocentrum Van Vliet, en dus niet bij zomaar een garage op de hoek. Om alle facilitaire veranderingen goed door te voeren, moet je snel schakelen en veel hulp inroepen.
Wat voor soort facilitaire veranderingen voer je door?
Grote en kleine veranderingen. We regelen alles: van werkschoenen tot energiecontracten. Altijd weer kom je problemen tegen die je mag oplossen. Een huurbaas die niet meewerkt of een pand vol spullen waar je vanaf moet zien te komen. Denk aan de magazijnvoorraad of grote en zware spullen, zoals hefbruggen, compressors, remmentestbanken of trappen.
Wat maakt dat je het steeds weer voor elkaar krijgt?
Tja, wie zal het zeggen? Ik werk nu 21 jaar bij Van Vliet Autogroep. In al die jaren heb ik veel contacten opgedaan. Bijna overal ken ik mensen voor met wie ik kan sparren. Voor staal, wanden, plafonds, glas, schilderwerk, elektra, water … En ik ben moeilijk bij te houden. Mijn hoofd staat nooit stil. Altijd aan het vooruitdenken. Hoe kan het beter, mooier én goedkoper?
En wat zijn de uitdagingen waar je tegenaan loopt?
Mijn perfectionisme! Alles moet kloppen, tot aan de plek van de stopcontacten aan toe. Niet zelden ben ik zelf nog de vloer aan het boenen na een verbouwing. Mijn collega’s zeggen dan: laat dat toch iemand anders doen. Maar het is ook mijn manier van werken. Even mijn hoofd leeg maken en ruimte creëren om te zien wat er eventueel nog beter kan.
Het klinkt alsof jij de juiste man op de juiste plek bent...
Ja, maar dat is zo gegroeid. Ik ben ooit begonnen als automonteur. Toen het bedrijf serieus begon te groeien, was ik aftersalesmanager. Ik merkte dat er behoefte was aan een strakkere organisatie van alle facilitaire zaken. En aan iemand die geld weet te besparen. Toen heb ik mijn afdeling en mijn functie zelf in het leven geroepen. Dat pakte geweldig uit!