Flip solliciteerde in 2010 al bij Autocentrum Van Vliet. Strak in pak, op een vacature in de krant. Sindsdien heeft hij vele functies, afdelingen en vestigingen leren kennen. Nu ondersteunt hij onder meer alle serviceadviseurs bij hun werk. Hoe doet hij dat?
Sinds jouw sollicitatie is er vast veel veranderd?
Ja en nee. Solliciteren in tweedelig pak is inmiddels ondenkbaar, natuurlijk. Zelfs onze verkopers hoeven geen pak meer aan. Maar Autocentrum Van Vliet is en blijft een familiebedrijf. Dat stralen we nog steeds uit, al worden we groter en gaan we met de tijd mee. Dat merk je aan de ontspannen sfeer. De deur van de directeur staat altijd open.
Hoe zou jij de aftersalespraktijk omschrijven?
Aftersales is heel breed en heel sociaal. Het omvat alles wat de werkplaats aangaat. Wie als serviceadviseur werkt, maakt de vertaling tussen monteur en klant. Onze serviceadviseurs zitten ook letterlijk tussen hen in: zij bemensen de werkplaatsbalie. Komt een klant zijn auto brengen, voor onderhoud bijvoorbeeld? Dan regelt de serviceadviseur dat van a tot z.
Van a tot z: zijn dat ingewikkeld veel taken per dag?
Veel zeker, maar voor alle taken hebben wij procedures en programma’s. Dat maakt het werk van een serviceadviseur overzichtelijk. Stel, onze monteurs hebben een auto gecheckt en daar komen extra werkzaamheden uit. Dat koppelt de serviceadviseur dan terug aan de klant. Hij stuurt een nette offerte én legt die telefonisch uit.
Kan iedereen serviceadviseur worden, denk jij?
Als je mensenkennis hebt en servicegericht bent, dan zeker wel. Je volgt trainingen vanuit de importeur, maar verder leer je het echt in de praktijk. Zolang je iedereen – ook de lastige klanten! − met een glimlach ontvangt, doe je het goed. En uitgebreide technische kennis is geen vereiste om informatie goed over te brengen. Zelf kan ik hooguit een wiel verwisselen.
Hoe help jij nieuwe serviceadviseurs bij hun werk?
Als aftersales consultant ben ik een vraagbaak voor alle aftersalesafdelingen. Ik begeleid en ondersteun mensen waar nodig. Met werkwijzen, programma’s en trainingen. Ook het inwerken van nieuwe serviceadviseurs hoort bij mijn taken. Dus als je de functie ziet zitten, ben ik degene die je wegwijs maakt. En echt waar: je hebt het zo onder de knie!